My sami jsme plně odpovědni za veškerý dopad, který mají naše aktivity na životní prostředí a společnost. Musíme tedy dobře pochopit a správně řídit celý životní cyklus produktů, od komplexního dodavatelského řetězce až po takový design, který co nejvíce zvyšuje užitnost a prodlužuje životnost produktů. Znamená to také dodržování zásad a podporu projektů, jejichž cílem je zlepšení životů našich zaměstnanců, dodavatelů, zákazníků a lidí na celé planetě. – To říká o udržitelnosti mladá americká firma Peak Design – dnes již kultovní výrobce promyšlených zavazadel pro cestovatele i pro každý den a nápadů nejen pro fotografy, vše s doživotní zárukou. Pojďme se podívat na její velmi zajímavý příběh i přístup k udržitelnosti.

Foto: Kristýna Kvapilová

Absolutní svoboda

U zrodu firmy stál Peter Dering – stavební inženýr, který si vzal dlouhou dovolenou na cesty po přírodních parcích. Právě během ní přišel na revoluční způsob nošení fotoaparátu tak, aby byl stále po ruce. Nápad sám realizoval a první prodeje přes crowdfundingový server Kickstarter přesáhly 360 tisíc dolarů. Tento úspěch ho nakopl. Jelikož měl nápadů v rukávu více, do zaměstnání ke stavebním projektům se nikdy nevrátil. Peter začal najímat kamarády a kamarády kamarádů. Dnes už do firmy přicházejí pracovat ta největší designová esa (např. z firmy Apple). Během deseti let se stal Peak Design uznávanou firmou, jejímž naplněným motem je vyrábět to nejlepší. Podle celosvětových prodejních úspěchů a nadšených uživatelů celého ekosystému produktů se to Peak Design daří.

Velmi zajímavé je financování vývoje a výroby nových produktů pomocí prodejů na Kickstarter (kde je s více než 32 miliony dolarů historicky nejúspěšnější firmou). Firma se tak obešla bez investorů a půjček. Je tedy vlastněna samotnými 35 zaměstnanci a není závislá na tlaku investorů ani bank. To s sebou přináší absolutní svobodu v realizaci nápadů a vývoji nových produktů – vše se prostě cizeluje tak dlouho, až je to dokonalé. Stejnou svobodu má ale Peak Design i ve způsobu, jakým celá firma funguje a jak se chová ke svému okolí, ať už to jsou výrobní prostředky nebo životní prostředí. A podobně, jako je to s jejich produkty, i přístup k udržitelnosti má tato firma velmi propracovaný, díky čemuž se stala respektovaným a velmi aktivním subjektem v této oblasti.

Strategie udržitelnosti Peak Design má čtyři základní pilíře – emise, materiály, výrobu a podporu. A hned ten první je z hlediska toho, co Peak Design dělá pro životní prostředí a jeho ochranu, asi nejvýznamnější. Stručně řečeno změřili vlastní uhlíkovou stopu (emise skleníkových plynů CO2), všechny je nákupem ověřených ofsetů kompenzují pro dosažení 100% uhlíkové neutrality a samozřejmě dále pracují na redukci emisí. Aby to samé mohly jednoduše udělat i další firmy, založil Peak Design spolu s BioLite (známý výrobce kamínek a solárních panelů pro cestovatele) neziskovou organizaci Climate Neutral – pomáhající firmám dosáhnout uhlíkové neutrality.

Klima je společný zájem

Klimatické změny, ke kterým všichni přinejmenším přispíváme, jsou žhavým tématem – lidé protestují, politici problém diskutují na velkých fórech, ale opravdu užitečných kroků bylo vládami států provedeno pomálu. Řešení je přitom velmi jednoduché – omezení emisí skleníkových plynů. Způsobů, jak to provést, je mnoho – jediný problém je, že omezit emise stojí peníze, stejně tak není zadarmo je kompenzovat, pokud je omezit ihned nelze. Přístup Peak Design je hodný následování: kdo jiný než samotné firmy produkující emise by se měl postarat o jejich omezení a kompenzaci. A jak na to?

V první řadě je třeba změřit emise, které firma produkuje. Ve většině případů se nejedná doslova o měření, ale o ověřenými a certifikovanými postupy získaný odhad všech emisí, které se rozdělují na Scope 1, 2 a 3. Scope 1 jsou přímé emise všech vlastních (nejen) výrobních prostředků, které má firma pod vlastní kontrolou. Scope 2 jsou pak emise nepřímé, tedy hlavně ty odpovídající spotřebované elektřině. Scope 3 jsou pak emise dodavatelského řetězce, tedy vše včetně těžby surovin, jejich zpracování, veškerá doprava zboží a zaměstnanců ad. Ve většině případů jsou Scope 3 emise drtivou většinou celkových emisí.

Jakmile má firma jasno v tom, kolik emisí produkuje, lze přistoupit k dalšímu kroku – kompenzaci emisí. Jedná se o odstranění emisí (skleníkových plynů) z atmosféry, nebo zabránění jejich vzniku. Prostřednictvím zakoupení ofsetů – „uhlíkových kreditů“ (jeden kredit = 1 tuna CO2) – lze dosáhnout neutrality. Nepleťte si ale tyto kredity s emisními povolenkami – ty nic neřeší, jen definují množství povolených emisí. Naproti tomu kredity jsou nezávislými organizacemi opravdu ověřené a jsou trvalým, měřitelným a ověřitelným způsobem, jak jsou emise kompenzovány. Subjekty, které kredity prodávají, také podléhají mnoha přísným standardům. A jaké jsou ty skutečné způsoby odstranění emisí? Například zalesňování, elektrifikace průmyslových zařízení, záchyt a zpracování CO2 v zemědělských výrobních procesech, malé a střední vodní el. zdroje (ty největší ne, kvůli negativnímu vlivu na ekosystémy) a podobně. Určitě vás napadne, kolik to tak může stát. Peak Design dal v loňském roce za uhlíkové kredity 0,2 % ročního obratu firmy. Není to málo, ale je to velmi malá cena za dosažení úplné karbonové neutrality. Posledním třetím krokem je pak příprava plánu dalšího omezení emisí v budoucnu a jeho realizace.

Peak Design toto implementoval už v roce 2018, a to včetně všech (odhadnutých) historických emisí zpětně až do založení firmy – je tedy 100 % uhlíkově neutrální (nulová uhlíková stopa) firmou. Tím to však neskončilo – podle Peak Design je neutralizace emisí minimem, které by měla dobrovolně implementovat každá firma. Proto spoluzaložili již zmíněnou organizaci Climate Neutral, která poskytuje metodiku, návody a postupy pro dosažení uhlíkové neutrality dalším firmám. Ty tak mohou podniknout okamžité kroky a stát se také uhlíkově neutrální. Climate Neutral zároveň poskytuje certifikaci Climate Neutral Certified – štítek, pomocí kterého rozpoznají zákazníci firmy, které dělají správnou věc. V roce 2019 získalo certifikaci Climate Neutral 145 malých i velkých firem a společně kompenzovaly 200 893 tun CO2.

Zodpovědně

Emise však nejsou všechno. Tím se dostáváme ke druhému pilíři – materiálům. Peak Design používá k výrobě produktů mnoho různých materiálů, a tak není zajištění jejich nejlepšího původu (vzhledem k vlivu na životní prostředí) jednoduchým úkolem. Peak Design se snaží tuto oblast stále vylepšovat – toto jsou některé z aktivit: použití 100% recyklovaného polyester nylonu pro výrobu zavazadel, přechod na použití 50% recyklovaného hliníku do 2021, použití recyklovaných a většinou recyklovatelných (přechod na zcela recyklovatelné 2021) materiálů na obaly, pečlivý výběr původních versus recyklovaných materiálů z hlediska dopadu na emise, spolupráce s Bluesign (při výběru vhodných udržitelných materiálů), šetrný způsob barvení tkanin. Důraz je také kladen na životnost produktů – vyhýbání se krátkodobým trendům, vynikající kvality výroby a zajištění oprav a dalšího prodeje použitých produktů – to vše pomáhá udržovat produkty Peak Design mimo skládky.

Třetím pilířem je výroba. Peak Design pomáhá partnerským továrnám v Asii k čistšímu provozu (energie, emise, práce s vodou a odpadem). Dále nastavil standardy pro zacházení se zaměstnanci, mzdu, bezpečnost a podmínky na pracovišti a pomáhá partnerským továrnám, aby je splnily nebo překročily. Audity prováděné třetími stranami udržují Peak Design i dodavatele odpovědné za dodržování všech těchto standardů.

Posledním čtvrtým pilířem je podpora a pomoc. Peak Design je certifikován Certified B Corp – splňuje nejvyšší standardy chování ke společnosti a životnímu prostředí, transparentnosti a odpovědnosti vůči všem zúčastněným stranám. Jako člen 1 % For The Planet věnuje 1 % ročního zisku ekologickým neziskovým organizacím. Podporuje fotografy a filmaře při vyprávění příběhů o ochraně přírody, odpovědnosti za životní prostředí a sociální spravedlnosti. Za této podpory vzniklo několik oceněných filmových projektů. Jako člen Conservation Alliance financuje a prosazuje iniciativy na ochranu ohrožených přírodních památek a parků. Podpora ale míří na mnoho dalších projektů v rámci outdoor segmentu i mimo něj.

A co říká Peak Design strategie udržitelnosti na závěr směrem k firmám? „Naší strategií je soubor členství, certifikací a zásad. Některé části této strategie jsme si vypůjčili a jiné sami vytvořili. A nic by nám neudělalo větší radost, než kdybyste začali dávat dohromady svoji vlastní strategii udržitelnosti!“ a přidává několik rad a doporučení, jak začít (peakdesign.cz/strategie-udrzitelnosti/)

A co vy? Je pro vás důležité, jak firma, jejíž produkty si kupujete, přistupuje k udržitelnosti? A pokud jste firma, necháte se inspirovat?

Foto: Manina Pascan