Nejčastější cestovatelské noční můry aneb jak zachovat chladnou hlavu20 minut čtení

Tipy a rady

1.

května, 2018

I zkušenější cestovatel může na návštěvu zahraničí ještě dlouho vzpomínat a ne zrovna v tom nejlepším. Občas se zkrátka něco nepovede. Ať už to způsobí laxní plánování nebo dokonce jeho úplná absence, ať už je to jen nešťastná shoda okolností, které jsme ani nemohli nijak ovlivnit, vždy můžeme zmírnit následky jednoduchou domácí přípravou před cestou.

Zde jsou asi nejčastější maléry cestovatelů, se kterými se ale dá snadno vypořádat.

Zrušení rezervace

Pokud vás po příjezdu do hotelu zaskočí na recepci s tím, že žádnou takovou rezervaci v systému nemají, nezačněte se hned čílit a vylévat si zlost na hotelové recepční. S největší pravděpodobností za to nemůže člověk, co tu před vámi stojí, ale jde spíš o chybu v rezervačním systému. A vůbec ani nemusí jít o chybu ze strany hotelu, nýbrž u agentury pro online rezervaci ubytování.

Mějte proto vždy raději vytištěné potvrzení rezervace, které vám při bookování přes internet přijde na e-mail. Případně zavolejte do společnosti, u které jste rezervaci provedli.

Pokud je hotel již plně obsazený, zkuste se zeptat recepční na jiné sesterské hotely – možná v okolí je hotel patřící pod stejnou společnost. A zeptejte se i v menším hotelu – může spolupracovat s konkurencí z okolí v případě naplnění kapacity.

Nejlépe ale uděláte, když si rezervaci hotelu telefonicky nebo e-mailem ověříte pár dní před příjezdem na místo. A pozor na pozdní příjezdy – ať už plánované nebo ne. Zjistěte si, kdy nejpozději musíte provést check-in (registraci), než váš pokoj nabídnou dalším zájemcům.

Ztráta peněženky/pasu

Ztráta peněženky může být hodně nepříjemná, ale jen v případě, že jste se doma na tuto eventualitu nepřipravili.

Všechny nepotřebné věci z peněženky nechte doma. Pokud opravdu ztratíte peněženku, ubydou vám po návratů domů starosti se zařizováním nového čtenářského průkazu do knihovny, nové lítačky na MHD nebo In Karty do vlaku.

Na cesty vždy odjíždějte s kopií všech důležitých dokladů totožnosti – občanský a řidičský průkaz, cestovní pas, kopie nechávejte v jiném zavazadle než originály.

Zvážit můžete také druhou náhradní platební kartu. Pokud přijdete o hotovost a přístup ke svým bankovním účtům, přes Western Union nebo MoneyGram si můžete nechat poslat peníze z Česka, než si vše vyřídíte. Před cestou si zjistěte telefonní číslo vaší banky pro blokaci platební karty v případě ztráty a telefonní číslo na nejbližší zastupitelský úřad ČR (velvyslanectví/konzulát). Ten musíte kontaktovat při ztrátě nebo odcizení cestovního dokladu a to nejen kvůli vydání nového, ale aby nedošlo k zneužití starého dokladu.

Autonehoda

I malá autonehoda bez zranění může být v zahraničí noční můrou kvůli jazykové bariéře a neznalosti zdejších zákonů a pravidel.

Vždy si v autopůjčovně zjistěte, jak máte postupovat v případě autonehody. Kam zavolat a jaké formuláře je nutno vyplnit.

Při přebírání si nezapomeňte auto prohlédnout a případné vady na kráse vyfotit. Mějte zaznamenané telefonní číslo půjčovny a zjistěte si tísňová čísla dané země.

Dobré je se dopředu připravit na řízení po místních komunikacích – seznámit se s legislativou dané země a zjistit si místní zvyky na silnicích. Někde nemusíte volat policii, pokud nedošlo ke zranění, jinde naopak musíte policii zavolat v každém případě.

Dopředu si zjistěte, zda vaše cestovní pojištění kryje dopravní nehodu – většinou bývá ve výlukách. Pojištění můžete vždy získat v autopůjčovně. Při cestování vlastním vozem si po Evropě vystačíte se zelenou kartou.

Pokud k nehodě dojde, zavolejte do autopůjčovny, případně policii, a zjistěte si údaje ostatních účastníků nehody a informace o jejich pojištění. Zkuste sehnat svědky nehody a udělejte si svou fotodokumentaci.

Zranění

Neodjíždějte do zahraničí bez pojištění. Nikdy!

V rámci EU vám pomůže modrá kartička pojištěnce, tedy Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC), ale i v rámci EU doporučujeme zřídit si cestovní pojištění. EHIC vám zajistí stejné podmínky pro čerpání zdravotní péče jako má místní občan v rámci povinného zdravotního pojištění – platný je tedy jen v zařízeních financovaných z veřejných zdrojů, budete mít stejnou spoluúčast jako místní občan a nekryje vysoké spoluúčasti hrazené pacientem při prvotním ošetření.

Mimo EU je cestovní pojištění naprostá povinnost. Přečtěte si pojistné podmínky, a hlavně výluky z pojištění (zejména pokud plánujete provozovat nějaké sportovní aktivity nebo adrenalinové zážitky) a zaznamenejte si telefonní číslo na asistenční službu vaší pojišťovny.

Při zranění pojišťovnu okamžitě kontaktujte. Bude vám sděleno, se kterými zdravotními zařízeními spolupracuje a kam můžete zajít. Doporučit místního lékaře vám může i hotel nebo místní zastupitelský úřad ČR. Lékařské zákroky, které si budete muset hradit sami, vám pak zpětně může pojišťovna proplatit, takže si nechávejte účtenky/doklady o zaplacení i lékařské zprávy.

Pro lehká poranění se vždy hodí mít s sebou malou cestovní lékárničku.

Ztracená zavazadla

Ztráta zavazadla je nepříjemná záležitost, ale v porovnání s autonehodou nebo zraněním o nic nejde.

Na těch pár kousků oblečení a kosmetiky, tedy věci osobní potřeby, se vztahuje připojištění zavazadel (ve výlukách naleznete ale šperky, klenoty a jiné cennosti), a jestli chcete mít pojištěný chytrý telefon, notebook nebo fotoaparát, vyberte si takovou pojišťovnu, která pokrývá v cestovním pojištění s připojištěním zavazadel také elektroniku.

Abyste se vyhnuli zatoulání vašeho zavazadla někde na letišti, nechte cedulku s vaším jménem, kontaktem na vás a adresou, kam míříte, nejen na kufru, ale také uvnitř zavazdal, spolu s itinerářem vaší cesty. Může to urychlit návrat bagáže a zkrátit dobu čekání.

Ztracené dítě

V tomto případě záleží na věku dítěte, ale vždy platí, že byste měli mít aktuální fotku dítěte před cestou, kterou budete moci poskytnout policii nebo ukázat kolemjdoucím.

Pokud jdete na místa s větší koncentrací lidí (zábavní park, tržiště aj.), není od věci vyfotit si dítě ráno před odjezdem z hotelu v oblečení, ve kterém s vámi stráví den (stačí chytrým telefonem).

Když ztratíte dítě z dohledu, dejte vědět co nejdříve ochrance nebo rovnou policii a ukažte jim fotku dítěte. Jsou na takové situace školení a vědí, co mají dělat. Navíc s aktuální fotkou nezletilého včetně oblečení, co má právě na sobě, je velká pravděpodobnost, že pracovníci areálu, kde k tomu došlo, dokážou problém pomocí kamerového systému rychle vyřešit.

Pokud ani pak nedojde ke shledání, kontaktujte místní policii a nejbližší zastupitelský úřad ČR, požádejte o pomoc svůj hotel.

Před cestou vybavte dítě kartičkou s kontaktními údaji na vás a s telefonním číslem a adresou vašeho ubytování.

Problémy se zákonem

V zahraničí musíte vždy respektovat zákony a pravidla dané země, proto je dobré se před odjezdem seznámit s odlišnostmi od české legislativy a s kulturními rozdíly.

Pamatujte, neznalost zákona neomlouvá! To je pravidlo, kterým se dá řídit po celém světě.

Pokud přeci jenom se dostanete do křížku se zákonem cizí země, vždy neprodleně kontaktujte zastupitelský úřad České republiky. Zajistí, abyste se domohli svých práv.

Přírodní katastrofa, politická nestabilita

Na některé situace se dá jen těžko připravit, ale příprava spočívá ve sledování zpráv z oblasti, kam se chystáte. Buď z médií nebo ze stránek Ministerstva zahraničních věcí ČR.

Jestli v destinaci dojde k přírodní katastrofě, vždy dbejte pokynů místních složek integrovaného záchranného systému. Stejně jako byste to udělali u nás v Česku. Pokud vám řeknou, že je nutná evakuace, poslechněte a nezůstávejte s tím, že to bude určitě jen planý poplach a nebudete si přeci kazit dovolenou.

Při výjezdech mimo EU doporučujeme registraci v databázi Ministerstva zahraničních věcí DROZD (Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí). Vyplníte termín pobytu v cizí zemi, vaše základní osobní údaje, číslo pasu a vaši cestovní pojišťovnu. MZV ČR vás pak může informovat skrz e-mail nebo mobilní aplikaci DROZD o událostech z regionu.

V nepříjemných situacích, kdy ztratíte možnost kontaktovat rodinu a příbuzné a nebude možné se spojit se zastupitelským úřadem ČR, vás bude mít MZV v databázi a bude o vás vědět.

V mobilní aplikaci máte navíc základní informace jak postupovat v mimořádných situacích, návody první pomoci aj.

Zpožděný let

Pokud nemá letadlo zpoždění z důvodů, které dopravce nemohl ovlivnit (mimořádné okolnosti jako špatné počasí, stávka aj.), tak máte nárok na kompenzaci. Do dovolenkové destinace vás to sice včas už asi nedostane, ale čekání to určitě zpříjemní.

V případě zpožděného letu o více jak dvě hodiny máte nárok na občerstvení odpovídající délce čekání a dva telefonní hovory zdarma. Při pětihodinovém zpoždění se můžete letenky vzdát a požadovat vrácení peněz, nebo vám dopravce zajistí hotel včetně dopravy, poletí-li spoj následující den. Jestli má dopravce sídlo v EU a místo odletu nebo příletu je v EU, máte nárok na finanční kompenzaci v případě zpoždění letu o více jak tři hodiny. 250 eur pokud se jedná o let do 1500 kilometrů, 400 eur v případě letu 1501-3500 kilometrů a 600 eur u letů delších než 3500 kilometrů.

Michal Friml

Michal pracoval přes léto v USA pro newyorskou smetánku, půl roku žil v anglickém Nottinghamu a byl rok na Novém Zélandu, který procestoval křížem krážem. A určitě přidá další země.