Category: 2002 / 06

Takto jednoduše by se dal charakterizovat obraz české módy, vytvářený v těsném vlivu módy francouzské v době první republiky, v době nových technologií a výrobků, nových uměleckých směrů, v době rozmachu filmu a žurnálu a především emancipace žen. A právě 30. léta jsou vrcholem elegantního společenského života, do kterého se pokusíme nahlédnout.

Česká móda třicátých let už není jen o tom, co se nosí, ale i o tom, jak se žije. Předobrazem módy třicátých let byla bouřlivá dvacátá léta – vznikaly módní salony a závody, které měly své vlastní návrháře a modely prezentovaly na módních přehlídkách. Módní ilustrace se stala neoddělitelnou součástí nejen řady společenských a ženských časopisů, ale i denního tisku. Móda byla k vidění ve stovkách zahraničních i českých filmů, často s hvězdným obsazením, promítaných v desítkách kin v Praze, stejně jako v menších i malých městech a obcích.
Reklamní plakáty propagující ten či onen módní výrobek dostaly módu doslova na ulici, kde ji nelze přehlédnout.
Takto v plném rozkvětu vstupuje móda do let třicátých, cestu jí však komplikuje hospodářská krize. Nedostatek finančních prostředků české ženy nahrazují nápaditostí a zručností. Tvoří se tedy i doma, což je usnadněno vydáváním střihových příloh a samostatných střihů, zasílaných na objednávku podle výběru v časopisech. Móda pletených šatů, pulovrů, plavek a jiných částí oděvu vyvolává velký zájem o amatérské pletení, které je podporováno různými soutěžemi v ženských časopisech.
Na svém výsluní se hřeje i móda konfekční, která ke své propagaci začala využívat módní fotografie a po založení Baťových filmových ateliérů i reklamní a dokumentární filmy. Jen pro malé srovnání – těsně po válce nakupovalo hotové oděvy jen 10 procent obyvatel, v roce 1935 je to už plných 75 procent.
A co se vlastně nosilo?O ŠATNÍKU
Po zkracování sukní a vlasů, po potlačování ženskosti v módě dvacátých let, obrací se móda let třicátých k ženskosti a eleganci. Nejnápadnějším vnějším znakem nové módy bylo prodloužení sukně a štíhlá, obepínavá silueta, na níž látky měkce splývaly. Ale její elegantní charakter se projevil především v bohatém rozlišení oděvů určených pro různé účely a denní dobu. Společensky angažovaná dáma musí mít oblek dopolední, odpolední, malý a velký večerní, oděv pro ulici, do deště a různé oblečení sportovní.
Vhodným oblekem pro celý den byl kostým s úzkým střihem, výrazným pasem a širokými klopami. Kostým musí mít ovšem své kvality. Pro zámožné ženy to byl základ garderoby, pro ty chudší se doporučovalo, aby si koupily nejlepší kostým a k němu doplňky jako svůj jediný oblek. Bylo lepší mít jeden oblek dokonalý, než několikery špatné šaty a trpět neustálým nedostatkem klobouků, střevíců a kabelek. Kostým se hodil i do zaměstnání a v teplejších dnech jej nahradily jednoduché a vkusné šaty bez zbytečných ozdob, většinou levnější konfekční, aby si jich žena mohla koupit vícero.
Oblíbená byla kožešina, která zdobila vysoké límce plášťů a dámy si ji s oblibou přehazovaly přes obnažená ramena. Nebylo-li na tak velký kus kožešiny, pak stačil malý kousek, jenž se uplatnil jako ozdoba ve výstřihu nebo jako zakončení sukně či rukávu.
I přes horší hospodářské podmínky se lidé rádi bavili. Hlavní zábavou byl tanec a sport. Tanci vládl swing a všichni se pohybovali v rytmu big bandu. Páni odložili fraky a žakety a tančili v pohodlném saku a volných širokých kalhotách. A dámy? Protože se tančilo hodně a bylo je tedy vidět převážně zezadu, oblékaly šaty s velkorysými, ale rafinovaně jednoduchými dekolty na zádech, zdůrazněné jedinou šňůrou perel.
Sportovní oblečení se stalo samozřejmou součástí šatníku. Nesměly v něm chybět pletené svetry a vesty, pumpky, větrovky, flanelové košile a kalhoty, a samozřejmě plavky, které se již přiblížily dnešní podobě. Nejnovějším výkřikem módy třicátých let byly sluneční brýle, jež se záhy staly nepostradatelnými pro všechny moderní ženy i muže holdující sportu. Všeobecná obliba sportu vytvořila ideál elegantního muže vysoké atletické postavy se širokými rameny a štíhlým pasem, což se promítlo do volnějšího stylu pánského odívání. Přirozená elegance však nebyla jen otázkou módy, ale i chování a celkového vystupování muže-gentlemana.

Pin It on Pinterest