Napsal JOSEF KLÍMA
Překvapivě rychle utichla aféra kolem Cessny 425, která se po svém letu z Prahy do švýcarského Altenrheinu nakonec nalezla na dně Bodamského jezera. Překvapivě rychle proto, že nález tří těl – obou německých obchodníků a jedné české dívky – případ zdaleka nevyřešil. Naopak, činí jej nyní ještě zajímavějším. Vzhledem k tomu, že jsem se pokusil se soukromou cessnou Martina Kratochvíla let zmizelého stroje zrekonstruovat pro pořad „Na vlastní oči” TV NOVA (reportáž se vysílala 17. února ve 21.15 hod.) troufám si dokonce tvrdit, že teprve nyní nastal ten správný čas všimnout si okolností, které předtím – buď z nedostatku informací nebo z přemíry dezinformací – zůstaly nepovšimnuty. Dvě věci jsou dnes téměř jisté – i když jedna více a druhá méně: 1) nešlo o nehodu, ale o záměrné přistání na hladině jezera 2) v letadle z Prahy odletělo 5 osob (dva němečtí obchodníci, dvě Češky a pilot) plus pes jménem Asta. Proč není odpověď na druhou otázku jistá stoprocentně? a) Těla dvou osob – pilota a druhé Češky – se nenašla, stejně jako se nenašel pes b) Při pátrání po podrobnostech letu a odbavení na ruzyňském letišti jsme se setkali s nepochopitelnou neochotou odpovídat na konkrétní otázky. Zároveň jsme zjistili, že po tragické události se praxe odbavování a kontroly malých letadel na letišti v Ruzyni radikálně zpřísnila; předtím byla tak tolerantní, že prakticky kdokoli mohl odletět (nebo neodletět) kamkoliv, aniž by to příslušné orgány zaregistrovaly.
Koneckonců ani pplk. Doucha z oboru pro boj proti organizované mu zločinu v rozhovoru pro náš pořad odlet všech uvedených osob sto procentně nepotvrdil. A co je naprosto nepochopitelné: nikdo nechtěl prozradit rasu psa! Jak by sám pes hrál v případu důležitější roli než cestující. Opusťme na okamžik ne jistotu a věnujme se jistotu a věnuj me se jistějším okolnostem. Vyloučili jsme postupně možnost, že cessna během letu z Prahy do Švýcarska vysadila cestující nebo kontraband a pokračovala dál (v noci, při přístrojovém létání by to určitě někdo zaregistroval) i hypotézu, že existovala letadla dvě (na rozdíl od vyloveného letadla v Praze při odletu sice nikdo číslo motoru a další identifikační znaky nekontroloval, nicméně letadel tohoto typu je po Evropě tak málo – zhruba čtyřicet – že jsou všechna evidována.) Otázku, zda cessna po letu z Prahy do jezera spadla nešťastnou shodou okolností nebo záměrně, za nás odpověděli experti: poloha světel i páček na přístrojové desce, jakož i poslední komunikace pilota s dispečerem ve Fridrichshaffenu na německé straně jezera nasvědčovala jednoznačně, že letadlo na vodě přistálo záměrně. Piloti, které jsme zpovídali, potvrdili, že je to sice obtížné, ale při dobrém počasí bylo – proveditelné. Letadlo se dokonce udrží na vodě dost dlouho na to, aby je osádka mohla opustit. Rovněž poškození letounu ( při nouzovém přistání na vodu sedá obvykle na ocas a na křídlo) tuto verzi posiluje. Naskýtá se pochopitelně otázka PROČ; otázka, které se sdělovací prostředky (a nejen české) věnovaly od začátku víc než snáz ověřitelným údajům technického charakteru.
Ale PROČ se jí tak hbitě a intenzivně věnovaly? Na rozdíl od daleko přístupnějších informací z leteckých zdrojů se takřka okamžitě vynoří senzační údaje z obvykle velmi uzavřeného podsvětí. Nejdříve o obchodu s cessiem a o ruské mafii, později dokonce přibyde Čína a z dvou milionů marek je najednou půl miliardy. Přitom že by cessna měla sloužit k transportu radioaktivního materiálu se zdá být velmi nepravděpodobné. Jak nás přesvědčil odborník ve zmíněném pořadu „ Na vlastní oči”: Přeprava by vyžadovala tak masivní kontejner, že by se do letad élka vůbec nevešel – a vzorek je tak malý, že jej lze propašovat jakkoli. Dokonce i v pupeční jamce, jak jsme se dozvěděli. Všechno to vypadá, jako když někdo podstrčí psovi falešnou stopu a pak ho po ní nechá běžet, aby náhodou neběžel po jiné. Á propos: proč tolik tajností právě kolem psa? Jako živý kontejner rozhodně nefungoval; není to proveditelné. Při naší rekonstrukci jsme ale objevili jiné dva zajímavé detaily: že do Prahy cessnou a s pilotem přilétl ještě jeden muž, který se později vrátil normální linkou Lufthansy do Německa – a že letadélko startovalo z Prahy dřív, než se oficiálně uvádí, přičemž poplach kolem jeho zmizení propukl později, k dezinformaci něž bývá v podobných situacích zvykem. Těžko si představit, že evropský systém letové kontroly zmanipuluje nějaký ruský mafián. Tajemný muž (mimochodem dnes už údajně v Německu zatčený) do hypotézy o ruské mafii a nekalých obchodech zapadá; mohl kontraband – ať už to bylo cokoli – převzít a transportovat nenápadně, zatímco let cessny by byl jen větičkou pro případné pronásledovatele.
Mohl také kontraband jenom ověřit. Ale falešný čas odletu i opožděné vyhlášení poplachu v porovnání s touto hypotézou neobstojí; těžko si představit, že evropská systém letové kontroly zmanipuluje k dezinformaci nějaká ruská mafián. Čím dál tím víc se zdá, že při letu cessny nešlo ani tak o to, CO měla převážet, ale o ty, KTERÉ převážela. O inscenovanou nehodu, která okamžitě vzbudí evropskou pozornost – na rozdíl třeba od běžné autohavárie. V tom případě ale MUSEL SPOLUPRACOVAT na přípravě této nehody přinejmenším PILOT. Mimochodem velmi zkušený, s dobrou znalostí jezera a okolí, sám kvalitní potápěč. S největší nadějí na přežití – při přistání na hladinu dokáže nejlépe odhadnout náraz a nejrychleji opustit letadlo – a také dosud nenalezený” Logicky se dostáváme k otázce: s kým pilot spolupracoval? Mohl se pochopitelně dohodnout s cestujícími. Ať už šlo v jejich podivných obchodech o cokoli, nepochybně narazili na velkou – a nejspíš i nebezpečnou – věc. Měli tedy všechny důvody zmizet, nebo zmizení aspoň na čas předstírat. V tom případě je let z chaotické Prahy, kde dostatečně nefungují předpisy, do hlubokého jezera uprost řed proradarované Evropy tím nejlepším plánem. Tři státy, které se u jezera stýkají, potvrdí,že letadlo do jezera skutečně spadlo – a hlubina zaručí, že hned tak nebude vytaženo. Přičemž na hladině může ve tmě čekat člun anebo pasažéry přepraví ke břehu – vzdálenému jen 2 km, jak jsme rovněž zjistili při rekonstrukci – záchranný zodiac, kter ý se nafoukne během dvaceti vteřin. Ale co potom znamená nález mrtvých těl? Jen špatný odhad finální části akce, která byla jinak tak dobře naplánována? A proč má potom jeden z nalezených obchodníků mnohočetné zlomeniny, zatímco ostatní ne? Přičemž je pochybné, že by se z letadla dostal ven i s těmi zlomeninami. Všechno nasvědčuje tomu, že byl pilot domluven – ať už dobrovolně nebo pod nátlakem – s někým jiným. Podivné nesrovnalosti kolem letových údajů napovídají, že to byl někdo mocnější a legitimnější, než mafie. Někdo na úrovni tajných služeb. Šlo o likvidační operaci některé z nich. Která se rozhodla tímto způsobem pohřbít nepohodlné osoby – nebo se obchodníci dostali svou „velkou věcí” do střetu rozdílných zájmů¨, Zdá se, že ten, kdo manipuloval letové údaje, se na plánu podílel – a ten, kdo vypustil informaci o radioaktivním materiálu, měl naopak zájem na rychlém vyzdvižení letadla a ověření, co se vlastně stalo. Dvě záhadné osoby, které čekaly na cessnu v Altenrheinu a které rychle zmizely, když nedolétla, mohly stejně tak očekávat cestující jako havárii; muž, který se vrátil Lufthansou do Německa, mohl být stejně tak komplicem pasa žérů jako „dohližitelem”, že odlet proběhne tak, jak proběhnou má. Každopádně – pomineme-li lehce fantastickou verzi, že mrtvoly někdo dopravil do jezera dodatečně nebo že dokonce nejsou pravé – to vypadá, že pilot pracoval proti cestujícím a že mu šlo v rozhodující chvíli především o vlastní záchranu. Možná i za cenu zápasu s obchodníkem, který přitom utrpěl zranění. Proč se ale pátrání zastavilo dříve, než byl právě pilot nalezen? Proto že splnil úspěšně úkol? Nebo se po něm pátrá – ale potají? Dokud se nenajdou tři zbývající těla – pilotovo, druhé Češky a psa jménem Asta – sotva se v hledání odpovědí dostaneme dál.