Category: 2012 / 04

Vše začalo nevinně a náhodně jako většina velkých věcí v lidském životě. Jedním setkáním s La Grace – krásnou a skvěle stavěnou Češkou s nádhernými boky, zrozenou v Egyptě, která mě okamžitě okouzlila.

Den nato, co jsem si koupil letenku do Asie, jsem se v ZOO Dvůr Králové setkal se zajímavou dvojicí, námořním kapitánem Josefem Dvorským a jeho ženou. Při společném obědě jsem s překvapením naslouchal strhujícímu příběhu o splnění klukovského snu. Příběh se zdál neskutečný, ale dokonale mě zaujal. Hned po polévce jsem asijskou letenku zrušil a kývl kapitánovi na osobní pozvání na pirátskou brigu La Grace. Vánoce i silvestra tedy strávím plavbou mezi romantickými ostrovy karibských Malých Antil. Do odletu zbývalo jen pár dní a já se už nemohl dočkat. V letadle přes Atlantik jsem později pročítal důležité informace o nevšedním projektu a mimořádném úspěchu českých hlav a rukou.

ko1204_karibik_kolbaba_10

KORZÁROVOU STOPOU

Iniciátoři celé akce Josef Dvorský a Daniel Rosecký řešili v průběhu příprav i stavby lodi mnoho různých problémů. Ty první se týkaly typu lodě, jména, velikosti či barvy. Nakonec bylo rozhodnuto, že podle původních plánů postaví repliku brigy La Grace, na které se v raných dobách Ameriky plavil původem český korzár ¬Augustin Heřman. Stavba lodi začala na konci roku 2008 v egyptském Suezu. Profesionálním egyptským stavitelům sekundovaly v průběhu následujících dvou let šikovné ruce stovek českých odhodlaných pomocníků. Kýl a žebra La Grace jsou zhotoveny z kafrovníku a moruše, jinde stavitelé použili dřevo z finské borovice. Na stěžních visí téměř 400 metrů čtverečních plachet a neuvěřitelných čtrnáct kilometrů lan, na kterých lze napočítat téměř pět stovek dřevěných kladek. Ač se zvenku briga tváří jako původní historická loď, uvnitř je vybavena nejmodernější řídící a navigační technikou. Plavba je tedy patřičně romantická a pod vedením profesionálního českého kapitána hlavně bezpečná. Moje cesta začala jednoho adventního večera na Martiniku. Následně pokračovala na jih ke Svaté Lucii a přes Svatého Vincence a Grenadiny do nejmalebnější oblasti Malých Antil – Tobago Cays Marine Park. Na lodi jsem mezi odhodlanými „piráty“ strávil oba prosincové svátky a postupně jsem navštívil téměř dvě desítky antilských ostrovů. Při mnoha romantických vyloděních jsem s nadšením objevoval nové krásy a radoval se z opakovaných návštěv několika ostrovních perel. Potvrdil jsem si, že dramaticky členěná Dominika je nejkrásnějším karibským ostrovem. Skutečná dobrodružství jsem prožíval při častých přeplavbách mezi ostrovy. Tehdy jsme vyplouvali ze stínu ostrova a s La Grace si začaly pohrávat divočejší vlny Atlantiku. Vše se začalo více houpat a místy se mě zmocňovala mořská nemoc. Byly to adrenalinové situace, ale přes to všechno jsem se vždy cítil bezpečně.

ko1204_karibik_kolbaba_2

POCIT OBJEVITELE

Během třítýdenní plavby jsem horlivě nasával četné informace a námořnické dovednosti. Zasněně jsem si vybavoval představy o objevitelských plavbách Jamese Cooka, Kryštofa Kolumba a mnoha dalších hrdinských námořníků. Sám jsem se cítil jako jeden z nich, jeden z objevitelů. Pohled z historické, a vlastně jakékoliv lodi na Karibik člověka neuvěřitelně naplňuje. Ty dny a noci na dokonalé pirátské lodi La Grace pod českou vlajkou si budu rád vybavovat celý život.

Pin It on Pinterest