NAPSAL A VYFOTOGRAFOVAL: ZDENĚK KOMPERT
Ladné linie zbrusu nového modelu plzeňské automobilky RAF nenechají nikoho na pochybách, že design vozu byl navrhován podle vzoru dobře známých aerovek. Výrobci využili o b l í b e n o s t i t ě c h t o t v a r ů a dnes, na konci 20. století, za- čali montovat nové „veterány”. Jedním jsem se také svezl. Bylo to jako za starých časů, až na to, že pod kapotou bylo 220 koní. Mne zábly nohy.
JAK A PROČ
„Do doby než byla znovuzaložena automobilka RAF, jsem pracoval v různých firmách tady v Čechách v autoprůmyslu, v Ústavu pro výzkum motorových vozidel, dělal jsem také v Tatře na osobních vozech i na sportovních autech v Metalexu. V krátkosti se představil ing. Vladimír Friml, duchovní otec celého projektu a technický ředitel RAF. „Náhoda dopomohla tomu, že jsem se setkal s jedním pánem z Prahy, který byl ochoten spolupracovat po finanční stránce. Ten byl schopen projekt realizovat. Mým dávným snem bylo vytvořit roadster vycházející z české karos ářské školy třicátých let. Inspirovala mě vozidla Aero 30 a 50, kterým se vůz podobá, ale není to jeho replika.” RAF Spolu s týmem konstruktérů Pavlem Vališem, Milanem Matalou a Pavlem Štěrbou nazvali sportovní roadster RAF Mk1. Pokusili se tak oprášit jméno někdejší automobilky RAF – Reichenberger Automobil Fabrik, ze které vyjel první automobil s označením RAF už v roce 1907. I přes své neúspěchy byla v roce 1913 pohlcena větší automobilkou Laurin a Klement. Navzdory své poměrně krátké existenci si RAF získala oblibu prominentních osob z podnikatelských a šlechtických kruhů.
VÝVOJ
Stejně jako „stará” RAF měla i dnešní velice rychlý vývoj. V únoru ’94 majitelé zakoupili fabriku po Pozemních stavbách. „V těch prostorech nic nebylo, začali jsme shánět první lidi, koupili potřebné zařízení … a tak započala týmová práce na vozidle.” vypráví ing. Friml. V září ’95 byl RAF Mk1 už k vidění na frankfurtsk ém autosalónu. „Zvolili jsem nekonvenční řešení podvozku, v Evropě méně obvyklý svařovaný poloskořepinový rám z hliníkových slitin, a ve spolupráci s ČVUT vlastní vývoj náprav včetně řešení kinematiky. Díky tomu má RAF skvělé jízdní vlastnosti.
RAF VERSUS MORGAN
Na světovém trhu není mnoho výrobců, kteří dělají auta ve stylu třicátých let. Snad jedině Morgan vyrábí podobné vozy ve větších sériích. Jejich auta mají daleko vět- ší tradici a jsou dělána klasickým postupem a technologií s použitím dřeva. „Netvořili jsme nový tvar, pouze jsme vylepšili známý tvar aerovek z třicátých let, a ten, podle názoru odborníků, je lepší než pů- vodní aero,” hrdě podotkl ing. Friml. „Popravdě řečeno, Morgan nemá příliš dobré jízdní vlastnosti, ale jsme lepší v tom, že náš podvozek byl vyvíjen v současné době a pohonn é jednotky jsou podobné nebo přímo identické jako u základního modelu RAF.”
CENA
„Na kolik vyjde tato motoristick á lahůdka? Vůz i přes malosériovou výrobu, dá-li se vůbec mluvit o sériovosti, bude stát v Německu na jaře ’96 do 50 tisíc marek, tedy s tím základním provedením motoru s vý- konem 130 koní, včetně daně. ” Slušelo by dodat, že výkonnější model s motorem Ford Cosworth se vejde do 70 tisíc marek. Za cenu srovnatelnou se sériovými mercedesy nebo BMW prodávají Plzeňští originální ručně dělané a jedinečné zboží.
ZÁKAZNÍCI
„U nás doslova platí zákazník náš pán. Může částečně zasahovat do výroby, doobjednat si různé dopl ňky jako například nosič zavazadel, samozřejmostí je odstín kůže a lak karosérie.” V automobilce předpokládají, že v blízké budoucnosti budou dod ávat i HARDTOP provedení s pevnou střechou. Dále chystají i verze s pravostranným řízením. „Již nyní máme databázi zákazníků z Německa i z okolních zemí.” Některé kusy zůstanou i v České republice. Několik osob z Čech projevilo zájem. V Plzni to jistě potěšilo. RAF Mk1 se vyrábí ve dvou proveden ích. Pohonnou jednotkou je motor FORD ZETEC 1.8 16V s výkonem 130 koní (FORD COSWORTH 2.0 T, 220 k) s pětistupňovou převodovkou FORD MT 75 a elektronickým vstřikováním paliva FORD EEC IV. Zdvihový objem je 1796 ccm (1993 ccm). Obě verze jsou vybaveny třícestným katalyz átorem. Mají stálý pohon zadní nápravy, kotoučové brzdy a pneumatiky 205/60 HR 15 (205/50 VR 15). Pohotovostní hmotnost 825 kg (870 kg). Zrychlení z 0 na 100 km/ hod. 6,8 sec (5,4 sec). Maximální rychlost 195 km/hod. (220 km/ hod.). Průměrná spotřeba 8,3 (9,6) 1/100 km. Údaje v závorkách plat í pro výkonnější verzi.