Kategorie: 2004 / 04

Vzducholoď Zeppelin společnosti Deutsche Zeppelin Reederei GmbH bere na palubu turisty na let nad německým Bodamským jezerem. Od roku 2000 slaví vzducholodě senzační comeback. Společnost provozuje lety od pondělí do pátku, ale poptávka je tak vysoká, že si zájemci musí lístky rezervovat s předstihem. O lety jeví zájem i vědecké instituce. Evropská unie například financuje dva projekty určené k mapování zastavěných oblastí a k hledání pozemních min. Deutsche Zeppelin Reederei už proto ve Friedrichshafenu staví další tři vzdušná plavidla.

SEN BOHATÝCH TURISTŮ
Cestování vzducholodí si svět spojuje s havárií vzducholodě Hindenburg 6. května 1937 v USA. Z 97 lidí na palubě tehdy zemřelo 34 a zdálo se, že tento nekonvenční, ale zastaralý způsob dopravy bude mít odzvoněno. Nikoli však navždy.
Na dráze friedrichshafenského letiště patřící Deutsche Zeppelin Reederei je pro nadcházející hodinový let připraven Zeppelin NT (zkratka pro „novou technologii“). Měří na délku 75 metrů, na rozdíl od 245 metrů dlouhého Hindenburgu, a je naplněn osmi miliony litrů helia.
„Můj dědeček by byl velmi hrdý, kdyby viděl Zeppelin znovu létat,“ říká Elisabeth Veilová, 81letá vnučka hraběte Ferdinanda Zeppelina, muže, který s myšlenkou řiditelné vzducholodi přišel už v roce 1900. Nadace hraběte Zeppelina, na které se Elisabeth podílí, také novou vzducholoď zčásti finacovala.
Zeppelin pojme tucet pasažérů a dva piloty. „Bezpečnostní opatření jsou v zásadě stejná jako v letadle,“ vysvětluje nadšeným pasažérům letuška. „Pro případ nouze jsou pod vašimi sedadly záchranné vesty. Dva východy jsou situovány v přední a zadní části kabiny. Prosím, řiďte se všemi bezpečnostními předpisy během vzletu a přistání. Za letu je samozřejmě zakázáno kouřit. Deutsche Zeppelin Reederei vám přeje příjemný let.“ Cestující přitom vstupují do spodní části vzducholodi, která je v době, kdy nepracují motory, pevně ukotvená k zemi. Zatímco jedni vstupují, jiní vystupují, aby byla zachována stálá váha Zeppelinu. Pohodlně usazeni v kožených sedadlech vzducholodi se švýcarští, němečtí a američtí turisté rozhlížejí kolem. Panoramatické okno jim umožňuje pohled na scenerie pod sebou, v pozoruhodném klidu, nerušeném vibracemi. Zeppelin udělal nad Bodamským jezerem smyčku a pod nimi se teď rozprostírá Friedrichshafen, město, kde byl Zeppelin vyroben. „A zde domov württemberského krále, teď letíme přes poloostrov středověkého města Lindau,“ upozorňuje kapitán, zatímco cestující, kteří se mohou po kabině volně pohybovat, žasnou nad graciézními pohyby plavidla. „Konečně prožívám svůj sen o létání,“ říká Suzanne, sedmdesátiletá Američanka, která kvůli letu Zeppelinu přijela až z Illinois, a připíjí si šampaňským na svůj letový certifikát, který dostane na závěr. BEZPEČÍ HeLIA A NOVÉ KONSTRUKCE
Zeppelin byl vždycky synonymem luxusních lodí. „Nový Zeppelin NT se v tom nijak neliší. Tradice je spojena s bezpečnostními standardy dneška. Loď je plněna nehořlavým heliem, a ne vodíkem, jako v roce 1937, a má mnohem bezpečnější konstrukci,“ konstatuje Bernd Sträter, nynější prezident Deutsche Zeppelin Reederei z Friedrichshafenu.
Polotuhá trojúhelníková konstrukce z hliníkových a uhlíkových nosníků společně s mobilními rotory umožňuje skvělé manévrování, činí ji daleko odolnější ke klimatickým podmínkám a snižuje rizika pro cestující. Na speciálním rámu je kabina, kormidla ve tvaru obráceného „Y“ a tři motory o výkonu 200 koňských sil – dva z nich po stranách a třetí na přídi vzducholodi pro kontrolu bočního pohybu. Vysoká 17 m, s objemem 8225 m3, je létajícím kolosem, který může dosáhnout rychlosti až 130 km/h. Tento nový model se stal populárním již od prvního letu.
„Prodáme 50 až 60 lístků denně. Plavidlo se již zúčastnilo několika prestižních akcí, např. letecké show v Burget,“ vypráví Sträter.
Rád by viděl vzducholodi nad egyptskými pyramidami nebo nad africkou savanou. „Bohužel, vysoká teplota vzduchu značně limituje možnosti naší vzducholodi, plněné heliem,“ pokračuje Sträter. „S novým Zeppelinem se nebudeme pokoušet ani o ambiciózní lety přes Atlantik. Kdysi byl takový přelet oprávněný, protože let vzducholodí ve srovnání s jinými způsoby dopravy významně šetřil čas. Naši dnešní klienti se více zajímají o lety nad kulturními lokalitami, nejbližší cíle máme ve Švýcarsku.“
Postavit novou vzducholoď trvá asi 8 měsíců, ale již nyní firma pracuje na jiných, větších modelech.
„Můj dědeček, hrabě Ferdinand Zeppelin, vždy říkal, že cokoli si umíte představit ve své fantazii, dokážete vytvořit i ve skutečnosti,“ říká Elisabeth Veilová.

Pin It on Pinterest